Zazen Roku 2 - Sakyamuni Buddha

 

 

 

Sakyamuni Buddhas familienavn var Siddhartha Gautama. Han levede ca. 500 Œr fvt. og blev 80 Œr gammel. Han var s¿n af Sakya klanens leder, som havde hoveds¾de i byen Kapilavastu i Nordindien.

 

Alle biografiske oplysninger om Buddhas liv er mere eller mindre legendariske. Hans l¾re blev mundtlig overleveret i ca. 400 Œr, indtil man begyndte at nedskrive den pŒ skriftsprogene pali og sanskrit.

 

Det fort¾lles, at han var et meget beskyttet barn og som ung blev gift med Yasodhara, som han fik drengen Rahula med. Da han var 29 Œr havde han udviklet et sŒ intenst ¿nske om at forstŒ livets mysterium, at han forlod sin familie og klan for at blive praktiserende munk.

 

Siddhartha havde oplevet sorg, sygdom, forfald, alderdom og d¿d, men da han en dag sŒ en munk, som udstrŒlede en s¾rlig ro og afklaring, besluttede han sig for at finde sin egentlige natur. ÓSelv om jeg er meget privilegeret, f¿ler jeg denne smerte og mangel, som jeg mŒ befri mig fraÓ.

 

Siddhartha vandrede nu ud blandt andre munke, som ogsŒ s¿gte vejen til befrielse. Hans f¿rste l¾rer hed Alara Kalama. Da han havde tilegnet sig dennes l¾re, m¿dte han en ny l¾rer, som l¾rte ham at praktisere zazen. Denne l¾rer var Udaka Ramaputta. Det var nok ham, som l¾rte Sakyamuni at gennemgŒ de tilstande i sin zazen praksis, som vi senere kender som dharana, dhyana og samadhi.

 

Sakyamuni f¿lte imidlertid stadig ikke, at han havde fundet sin egentlige natur og var blevet afklaret. Derfor slog han sig ned med en lille gruppe fanatiske praktikanter, som levede et meget asketisk liv uden at spise noget videre. De levede et strengt og n¿jsomt liv og praktiserede yoga og zazen til de lignede skind og ben. Men dette f¿rte heller ikke til den afklaring, som Sakyamuni hŒbede pŒ.

 

Han huskede nu pŒ en situation, som han havde oplevet som barn, hvor han en dag med sin far i marken havde siddet et sted og ganske ubevidst var kommet ind i en uforglemmelig bevidsthedstilstand. Det var en tilstand, som den engelske digter Wordsworth betegnede som: ÓAn intimation of immortality in early childhoodÓ. Det var en naturlig absorbering i eget Œndedr¾t og eksistens, som medf¿rte en lyksalig koncentrationstilstand – et samadhi.

 

Sakyamuni var nu klar over, at yderliggŒende selvforn¾gtelse ikke var den rigtige vej. Han tog nu mad til sig igen og fandt midtervejen mellem et  ekstremt liv i afholdenhed, forsagelse og sp¾gelse og det modsatte, et ekstremt liv i eftergivenhed, nydelse og last.

 

Han satte sig under et stort pipal tr¾ i Bodh Gaya og begyndte den zazen praksis, som hedder anapanasati. Det er at v¾re opm¾rksom pŒ sit Œndedr¾t Œndedrag og Œndedrag. Legenden fort¾ller, at han praktiserede dette i 49 dage og tog en beslutning om at blive ved, indtil han havde set sin egentlige natur.

 

En tidlig morgen, da han var dybt absorberet i samadhi, skete der noget. Morgenstjernen, som inderne kaldte den, men som vi i dag ved, var planeten Venus, stod op og lod sit lys falde pŒ Sakyamuni nethinde. Pludselig genvandt han en universel udelt bevidsthed efter at have v¾ret dybt absorberet i meditativt samadhi. En direkte sansning v¾kkede ham og denne opvŒgnen bevirkede, at han pludselig sŒ sin egentlige natur og blev en buddha. Buddha sŒ morgenstjernen og sagde Ójeg skinnerÓ.

 

Denne opvŒgnen eller genvindelse af bevidstheden hedder pŒ sanskrit bodhi. Det er det, vi i buddhistisk litteratur kalder for Buddhas oplysning. Ordet oplysning siger ikke noget om, hvad det drejer sig om – altsŒ det at vŒgne op igen. Navnet Buddha har selvf¿lgelig samme rod som ordet bodhi – nemlig budd, som betyder at vŒgne.

 

Det er vigtigt at forstŒ, at zazen i sig selv ikke bevirker denne opvŒgnen. Men zazen er nok den bedste hj¾lp til at komme i en sŒ sublim koncentrationstilstand, at muligheden for en opvŒgning af denne art foreligger. 

 

V¾kkelsen finder altid sted i og med en umiddelbar sanseoplevelse, som v¾kker Žn pŒ samme mŒde, som vi h¿rer v¾kkeuret om morgenen. Det kan altsŒ v¾re at noget ses, h¿res, lugtes, smages, ber¿res eller t¾nkes. I buddhismen er det at t¾nke ogsŒ en sans. Den japanske Zen mester Hakuin h¿rte morgenklokken og sagde Ójeg ringerÓ. Det kaldes pŒ japansk kensho – at se sin egentlige natur.